Життя коротке і коли воно закінчується, то закінчується назавжди, тож проживи його гідно, прислухайся до свого серця.

Психологічні руханки

Вправа "Слон". Стати в коло, ноги на ширині плечей. Нахилити голову вліво так, щоб вухо торкнулося плеча.Підняти ліву руку і дуже повільно виписувати неювелику лежачу вісімку., очима стежити за кінчиками пальців. Зробити п'ять разів. Опустити руку. Нахилити голову до правого плеча і зробити теж саме.
Вправа " М'ячики в колі" Учасники стають у щільне коло, плечем до плеча. Завдання для всіх: утримати в колі маленькі м'ячики від пінг-понгу або трішки більші. Не можна ловити м'ячі руками і виходити з кола.Їх треба відбивати ногами. Ведучий поступово збільшує кількість м'ячиків від 1 до 5-10 (залежно від кількості учасників, групи, розміру м'ячиків).
Вправа "Це здорово!" Учасники групи стають у коло. Ведучий пропонує учаснику, що сидить справа, назвати свої ім*я і хоббі (Н-д: Мене звати Олена, я люблю співати.)У відповідь на кожну фразу учасники групи вигукують: "Це здорово!" і водночас піднімають у гору великий палець на знак схвалення.

ВПРАВИ ДЛЯ ЗГУРТУВАННЯ ГРУПИ

"ПРЯДІННЯ ПРЯЖІ" Мета: дати можливість учасникам ближче познайомитися в процесі виконання спільної вправи. Час виконання: 5 хв. Кількість учасників: без обмежень. Матеріали: клубок довгої мотузки, або ниток, килим на підлогу. Особливі вимоги до приміщення: достатність простору для розташування учасників по колу на підлозі. Процедура: учасники групи сидять на підлозі на килимі за колом, у центрі якого лежить клубок мотузки. Тренер пропонує уявити, що група разом зараз прястиме пряжу. Перший учасник бере клубок, перебирає кінець мотузки пальцями, імітуючи прядіння, і одночасно розповідає про себе. За сигналом тренера кінець мотузки передається сусіду, той розповідає щось про себе, і так далі, доки коло замкнеться.
"ЕМОЦІЇ ТА СИТУАЦІЇ". Мета: дати можливість учасникам спільно переживати якусь ситуацію. Час: 5 хвилин. Кількість учасників: без обмежень. Матеріали: не потрібні. Особливі вимоги до приміщення: достатність простору для пересування всією групою. Процедура: учасники стоять у колі. Тренер інструктує: "Зараз ми ходитимемо по кімнаті, і той , чиє ім'я я назву, має запропонувати продовження ситуації, яку я розповідатиму. Я починаю: "Ми йдемо в гущавину лісу...". Далі, через кожні 20-30 секунд, тренер називає ім'я наступного учасника.
"ЩОБ ГОВОРИТИ ПРАВДУ". Мета: дати можливість учасникам, які вже знайомі і були разом упродовж певного часу, дізнатися один про одного щось нове. Час: 5 хвилин. Кількість учасників: без обмежень. Матеріали: не потрібні. Особливі вимоги до приміщення - відсутні. Процедура: учасники розташовані на стільцях по колу, по черзі повідомлять про себе чотири твнрдження. Три з них-правильні, одне - неправильне. Інші учасники, які слухають повідомлення, занотовують те, що вони вважають неправильним твердженням. Після того, як усі повідомлення зроблено, учасники порівнюють свої здогадки. Під час цієї вправи інколи трапляються справжні сюрпризи.
"ПЕРЕТВОРЕННЯ". Мета: надати можливість членам групи виразити себе через різні асоціації, підкркслюючи елементи подібності. Час: 5 хвилин. Кількість учасників: без обмежень. Матеріали: не потрібні. Особливі вимоги до приміщення відсутні. Процедура: учасники сидять на стільцях по колу. Тренер пропонує учасникам завершити кілька речень на кшталт: " Якби я був (була) книгою, то був (була)би...". Усі відповідають по черзі (відповіді, природно, зводяться до не багатьох варіантів, наприклад, словник, книга поезій, енциклопедія тощо). Наприкінці вправи тренер підкреслює, що при всій індивідуальній різниці асоціативного ряду всі відповіді належать до спільних категорій, тобто всі учасники - особистості, але вони належать до спільних категорій, тобто всі учасники - особистості, але вони подібні один до одного, тому являють собою команду.

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯДЛЯ УЧНІВ 9 КЛАСУ

« Стратегія поведінки та вирішення конфлікту»

Мета:вдосконалити навички комунікації; ознайомити з методами розв’язання конфліктних ситуацій, розробити стратегію конфліктних ситуацій.

Обладнання:плакат «Береги cподівань», мультимедійний проектор, ноутбук, CD з презентацією «Конфлікт.Шляхи розв`язання конфлікту»;, фліп-чарт, маркери, стікери (у вигляді «квіточок» та «камінців»), ручки для кожного учасника, папір А-4 .

Цільова група:підлітки

1. Вступне слово тренера.(5хв.)
Привітання.Ознайомлення з поняттям конфлікту та його видами.


2. Знайомство. Час– 10 хвилин.
Мета:надання учасникам можливості познайомитися один з одним, створення дружної атмосфери, покращення навичок уважного слухання.


3. Очікування учасників. (5хв.)

Мета - дати можливість учасникам висловити свої бажання, і при цьому відчути, що інші уважно слухають ці бажання, сприймають їх.

4. Правила спільної роботи.
Час– 5 хвилин.

5. Рольова гра « Магазин»(25хв)

Мета: ознайомлення з поняттям конфлікту; виявлення особливостей поведінки у конфліктній ситуації.

Утворюючи дві команди : « активні учасники» та «спостерігачі». Активні розігрують ситуацію в магазині. Ролі : « продавець, нахаба, черга». Потім сценку на цю ж тему показують « спостерігачі», « активні учасники» дивляться.

Обговорення:

- Які почуття ви переживали ?

- Що таке конфліктна ситуація?

6. Вправа « Розтисни кулак» (15хв)

Мета: ознайомлення з поняттям конфлікту ; виявлення особливостей поведінки в конфліктній ситуації

Учасники об’єднуються в пари. Один стискає руку в кулак і відкриває його тільки тоді , коли йому насправді це захочеться зробити.

Інший намагається розтиснути кулак партнера будь –яким способом ( руки і пальці не ламати). Потім партнери міняються ролями.

Обговорення:

- Яким чином вдалося розтиснути кулак?

- Чи використовувалися при цьому несилові методи: прохання , вмовляння, хитрість?

- Чому хотілося або не хотілося розтискати кулак?

7. Вправа « Так! Ні!» ( 5хв)

Мета: формування вміння відстоювати свою точку зору та протистояти у конфлікті.

Вправу можна виконувати як розминку перед темою « Конфлікт».

Учасники об’єднуються в пари. Кожен обирає собі позицію – говорити « так» чи «ні». Вголос вимовляють тільки слова « так» чи «ні». Треба переконати партнера поміняти позицію на протилежну.

8. Вправа « Розігруємо конфлікт» (20-25хв)

Мета: усвідомлення почуттів, які виникають в учасників конфлікту, ознайомлення з навичками , що допомагають вирішувати конфлікт.

Учасники об’єднуються в пари. В парі потрібно придумати будь- яку ситуацію конфлікту, визначити його причину, розподілити ролі. У центрі кола розігрують конфліктну ситуацію.

Обговорення:

- Які почуття виникають під час конфлікту?

- Які навички необхідно використовувати під час вирішення конфлікту?

Навички , що допомагають вирішувати конфлікт:

· уміння слухати;

· уміння володіти своїми почуттями;

· уміння постояти за себе;

· уміння приймати рішення.

До конфлікту необхідні як мінімум дві особи або дві точки зору ( внутрішній конфлікт) і предмет суперечки.

Варіанти вирішення конфлікту:

· обидва програли;

· один виграв, інший програв;

· обидва виграли.

Ціль вирішення конфлікту – знайти таке рішення , щоб виграли обидві сторони чи , принаймні, обидві сторони змогли його прийняти.

9. Вправа « Поділити кульку»(15хв)

Мета: ознайомлення з можливими способами вирішення конфлікту.

У центрі кола запрошують двох учасників. Ведучий пропонує їм поділити м’яч ( повітряну кульку). На прикладі цієї ситуації обговорюють можливі способи вирішення конфлікту.

10. Вправа « Як вирішувати конфлікти»(25-30хв)

Мета: ознайомлення зі способами вирішення різних типів конфлікту.

Учасники об’єднуються у чотири мікрогруп. Кожна з мікрогруп проводить мозковий штурм і відповідає на одне із запитання.

- Як вирішувати внутрішні конфлікти ?

- Як вирішувати конфлікти в нашому класі?

- Як вирішувати конфлікти в сім’ї ?

- Як вирішувати конфлікти між друзями?

Кожна мікрогрупа представляє в колі свій мозковий штурм.

Обговорення:

- Які є способи вирішення конфліктів?

- Що допомагає , а що заважає вирішувати конфліктів?

- Чи відрізняється способи вирішення різних типів конфлікту?

11. Вправа « Обвинувачення»( 20хв)

Мета: створення ситуації , в якій учасники зможуть визначати, яка поведінка в конфлікті може бути корисною для його вирішення.

Прочитайте групі опис ситуації : « Минулого тижня у вас був екзамен із математики. Ви готувалися до екзамену та були впевнені , що складете його успішно. Вчора вчитель роздав екзаменаційні роботи й перед усім класом сказав. « Я поставив вам двійку , тому що ви списували».

Об’єднайте учасників у групи по 3-4 особи. Кожна група має обміркувати різні варіанти реакції учня на обвинувачення вчителя. Запропонуйте групам розіграти сценки , в яких учасники покажуть , які можуть бути реакції на подібне обвинувачення.

Обговорення:

- Які реакції учасників допомагають вирішити конфлікт?

12. Вправа « Малюнок удвох» (20-25хв)

Мета: ознайомлення з різними способами поведінки в конфліктній ситуації ; усвідомлення власної поведінки.

Учасники об’єднуються в пари. Кожна пара одержує аркуш паперу. З цього моменту і до закінчення вправи розмовляти не можна.

Треба взяти одну ручку разом , так, щоб обидва партнери тримали її, і намалювали малюнок на вільну тему.

Обговорення:

- Чому намалювали саме такий малюнок?

- Хто що малював?

- Як вам малювалося?

Виявляється , в тих ситуаціях , у яких наші інтереси не збігаються з інтересами іншої людини ( а саме так і виникає конфлікт), люди поводяться зовсім по-різному, залежно від обраного стилю поведінки.

Малюнок розрізають і віддають половинки учасникам.

13. Підсумок заняття.

Вправа «Незакінчені речення» (5хв.)

- Мої надії збулись повністю, або частково…

- Мені було цікаво на занятті, тому що…

Вчимося креативно мислити

(програма розвитку творчих здібностей підлітків)

(для учнів 5-6 класу)

Пояснювальна записка

Проблема розвитку креативної особистості в останні ро­ки привертає все більшу увагу дослідників. Розвиток суспільства неможливий без формування креативної компетентної особисто­сті, здатної адаптуватися до умов, що постійно змінюються. Особливо це стосується розвитку особистості молодшого підлітка, який навчаючись у школі, зможе застосовувати практично отримані знання.

Для молодої української держави проблема ідентифіка­ції, підтримки та адаптації обдарованих дітей є досить актуаль­ною. І саме це зумовлює необхідність впровадження інновацій в галузі освіти на сучасному етапі її розвитку, оскільки вони за­безпечать розвиток нестандартного мислення креативної особи­стості.

Особливої важливості набувають дослідження, щодо розкриття основних механізмів розвитку обдарованості, специ­фіки її проявів на різних вікових етапах, особливостей взаємо­зв’язків когнітивних і особистісних чинників у розвитку обдаро­ваної особистості, умови розвитку інтелектуальних здібностей і особистісних характеристик, які б забезпечували розкриття ін­дивідуальних якостей обдарованої дитини.

Креативність охоплює деяку сукупність розумових і осо­бистісних якостей, визначальну здатність до творчості. Одним з компонентів креативності є здатність особистості нестандартно вирішувати навчальні завдання.

Дотримуючись позиції вчених, що визначають креативні здібності як самостійний фактор, розвиток яких є результатом навчання творчої діяльності молодших підлітків, виділимо ком­поненти креативних здібностей школярів: творче мислення, творчу уяву, застосування методів організації творчої діяльності.

Креативне мислення дитини є сприятливим інтегруючим чинником її соціалізації, оскільки соціальна діяльність дитини, яка є вирішально-визначальною під час її соціального дорослішання, в своїй основі має творчий характер. Під час засвоєння досвіду суспільного життя дитина переживає кожний етап цього процесу як суб'єктивне відкриття та створення власного соціального простору. Креативне мислення як когнітивний аспект творчої діяльності є постійним супутником та передумовою гармонійного розвитку людини впродовж усього її життя, забезпечуючи вміння особистості аналізувати проблеми, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити пропозиції прогнозуючого характеру, виявляти та формулювати суперечності, досягати результату з меншими енерговитратами та більшою радістю, розуміти «множинність» першопричин і наслідків ситуацій, вчинків, рішень тощо.

На відміну від молодшого шкільного віку в підлітків явно помітним є інший рівень інтересів. По- перше, коло інтересів у підлітків є набагато ширшим. По – друге, інтереси підлітка стають не тільки більш широкими та різноманітними, але й більш глибокими та змістовними. Крім того, розвиток інтересів підлітків характеризується їх силою. Інтереси у підлітковому віці часто набувають форми серйозних захоплень, істинної пристрасті, котра захоплює підлітків, нерідко перешкоджаючи всім іншим заняттям.

Зміна характеру і форм навчальної діяльності, зростаюча допитливість розуму, зацікавленість потребують від підлітка більш високої та організованої розумової діяльності. Дані вікової психології свідчать про те, що при переході від молодшого шкільного до підліткового віку якісних змін зазнають всі психічні процеси школяра. Підліток стає здатним до більш складного аналітико-синтетичного сприйняття предметів та явищ. Зростає уміння організовувати та контролювати свої психічні функції, керувати ними. Пам'ять і увага поступово набувають характеру організованих, регульованих та керованих процесів. Особливістю пам’яті підлітка є можливість встановлення більш складних асоціацій, зв’язку нового матеріалу зі старим, включення нового до системи знань.

В підлітковому віці відбуваються суттєві зміни і у мислительній діяльності. Суть таких змін полягає у переході від наочно-образного та початкових форм словесно-логічного мислення до гіпотетико- розмірковуючого мислення, в основі якого лежить високий ступінь узагальнення та абстрактності. Необхідною умовою формування такого типу мислення є здатність зробити предметом своєї думки саму думку. І саме у підлітковому віці з’являються всі умови для цього. В цьому віці діти уже можуть виходити за межі конкретного відображення дійсності, тобто мислити абстрактно. Цим потребам відповідають і нові інтелектуальні можливості, що відкриваються в учнів середніх класів.

Отже, важливою особливістю віку, що розглядається, є формування активного, самостійного, творчого мислення. В психології підлітковий вік вважається сезитивним для розвитку такого мислення. Тому потрібно стимулювати самостійне творче мислення підлітків, для чого корисно частіше ставити їх перед необхідністю самостійно порівнювати різні об’єкти, знаходити в них спільні ознаки та розбіжності, робити узагальнення та висновки.

Мета програми: усвідомлення підлітками свого творчого потенціалу та креативності у собі; розвиток навичок та вмінь керувати творчим процесом, подолання стереотипів та бар’єрів, які обмежують творчий потенціал.

Завдання програми:

· Зниження емоційного напруження та створення позитивного емоційного фону в групі.

· Пізнання себе та інших з позиції творчої своєрідності, а не позиції відповідності певним нормативам.

· Формування партнерської позиції у творчій діяльності, спілкуванні, вміння активно слухати, намагатися розуміти людину, а не переконувати її у своїй правоті.

· Прийняття цінності інших поглядів, навіть якщо вони не збігаються з власними.

· Відпрацювання навичок безоцінкових висловлювань шляхом залучення повідомлень до контексту власних почуттів.

· Розширення уявлень підлітків про власне творче «Я», стимулювання інтересу до самопізнання через створення умов для виявлення творчого мислення та поведінки.

Прогнозований результат:

Обладнання: бейджики; маркери; білий папір формату А3, А4; стікери.

Місце проведення - кабінет для проведення тренінгів.

Категорія учасників – учні 5 – 6 класів.

Кількість занять – 10 занять протягом 5– 6 тижнів.

Тривалість одного заняття – 60 хвилин.

Кількість учнів в групі – 10-12 чоловік.

Форма занять – групова (поділ на мікрогрупи)

Структура програми

№ з/п Зміст Тривалість, хв.
Заняття 1
1. Вступна бесіда 5 хв.
2. Мозковий штурм «Що допоможе нам продуктивно працювати в групі» 5 хв.
3. Вправа « Пошук загального» 10 хв.
4. Гра «Коло друзів» 15 хв.
5. Вправа «Термометр» 10 хв.
6. Вправа «Зайве слово» 10 хв.
7. Вправа «Посмішка» 5 хв.
Всього: 60 хв.
Заняття 2
1. Вправа «Привітай товариша» 5 хв.
2. Розминка «Найрозумніший» 10 хв.
3. Техніка «Карлючий малюнок» 20хв.
4. Вправа «І так, і сяк» 10 хв.
5. Вправа «Пошук порівнянь» 10хв.
6. Ритуал прощання «Сонячні промінці» 5 хв.
Всього 60хв.
Заняття 3
1. Вправа «Привітання щасливчика» 5 хв.
2. Розминка «Таблиця шифрів» 5 хв.
3. Вправа «Пошук асоціацій» 15 хв.
4. Вправа «Передача асоціацій по ланцюжку» 15 хв.
5. Вправа «Складання асоціативних ланцюжків» 15 хв.
6. Вправа «Подаруй усмішку» 5 хв.
Всього 60хв.
Заняття 4
1. Вправа «Придумай привітання» 5 хв.
2. Розминка «Знайди слово» 5 хв.
3. Вправа «Формування понять» 10 хв.
4. Вправа «Способи застосування предмета» 15 хв.
5. Вправа «Складання речень» 20 хв.
6. Вправа «Хмаринка» 5 хв.
Всього 60хв.
Заняття 5
1. Вправа «Подаруй посмішку» 5 хв.
2. Розминка «Чуємо-працюємо» 5 хв.
3. Вправа «Золоті руки» 10 хв.
4. Вправа «Перевтілення» 15 хв.
5. Вправа «Закінчи жарт» 20 хв.
6 Вправа «Зіркове небо» 5 хв.
Всього 60хв.
Заняття 6
1. Вправа «Придумай привітання» 5 хв.
2. Вправа «Придумай слова» 10 хв.
3. Вправа «Рими» 10 хв.
4. Вправа «Перелік назв до розповіді» 15 хв.
5. Вправа «Придумай казку» 15 хв.
6. Вправа «Побажання» 5 хв.
Всього 60хв.
Заняття 7
1. Вправа «Презентуй себе» 5 хв.
2. Вправа «Виключення зайвого слова» 10 хв.
3. Вправа «Класифікація предметів» 15 хв.
4. Вправа «Чудеса техніки» 15 хв.
5. Вправа «Пошук протилежних предметів» 10 хв.
6. Вправа «Квіткове поле» 5 хв.
Всього 60хв.
Заняття 8
1. Вправа «Привітайся» 5 хв.
2. Розминка «Жарти» 5 хв.
3. Вправа «Складання цілого з частин» 15 хв.
4. Техніка «Клубок мандрівник» 20 хв.
5. Вправа «Вгадай фразу» 10 хв.
6. Вправа «Квітуча клумба» 5 хв.
Всього 60хв.
Заняття 9
1. Вправа «Моє ім’я» 5 хв.
2. Розминка «Хитра задача» 5 хв.
3. Вправа «Ідемо у похід» 20 хв.
4. Вправа «Кобра» 15 хв.
5. Вправа «Загадкова гора» 10 хв.
6. Вправа «Дерево» 5 хв.
Всього 60хв.
Заняття 10
1. Вправа «Тобі дарую…» 5 хв.
2. Розминка «Чарівна скриня» 5 хв.
3. Вправа «Пізнай себе» 15 хв.
4. Вправа «Скринька талантів» 15 хв.
5. Вправа «Подарунок» 10 хв.
6. Вправа «Самоцвіти життя» 10 хв.
Всього 60хв.
Загальна кількість годин 10годин.


ЗМІСТОВА ЧАСТИНА ПРОГРАМИ

ЗАНЯТТЯ 1

Мета: ознайомлення дітей з поняттям «уява», «творче мислення»; пояснення цілей і завдань запропонованого тренінгу; створення умов для спільної творчої роботи учасників групи.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1.Вступна бесіда (5хв.)

· Поняття уяви і творчого мислення;

· Роль мислення і уяви в навчально – пізнавальній діяльності учнів.

Креативність-творчий потенціал особистості, здатний реалізуватисьу творчомупроцесі та сформувати на цій основі гармонійну, всебічно розвинуту особистість.

Творчість– це завжди творення, тобто побудова нового та оригінального, нестандартне бачення взвичайному нових можливостей йогофункціонування або включення його як частини в нову систему.

Оскільки основною метою освіти є підготовка підростаю­чого покоління до майбутнього, то саме творчість - це той шлях, що може ефективно реалізувати цю мету. При цьому показником творчого розвитку стане креативність. Отже, креативність є характерною ознакою творчої особистості, спроможної реалізовувати свій творчий потенціал за власною ініціативою і вибором відповідних засобів. Тому весь цикл наших занять буде сприяти розвитку креативного мислення, тож розпочнемо.

2.Мозковий штурм «Що допоможе нам продуктивно працювати в групі» (5хв.)

Матеріали: Великий аркуш паперу з намальованою на ньому ялинкою, вирізана з кольорового паперу зірка.

Учасникам групи пропонується виробити певні принципи або правила, при дотриманні яких можна досягнути найкращих результатів роботи на занятті. Висловлювання дітей синтезуються і записуються ведучим на промінцях зірки. Зірка наклеюється на зоряне небо.

3.Вправа «Пошук загального» (10хв.) [ 6,31]

Мета: розвиток уміння знаходити багато загальних моментів у предметах, не пов’язаних між собою; формування чіткого уявлення про ступінь суттєвості ознак предмета або явища.

Беруться навмання два слова, мало пов’язаних між собою, наприклад: «тарілка» та «човен» або «сонце» і «помідор». Необхідно виписати якнайбільше загальних ознак, характерних для цих предметів. Відповіді можуть бути стандартними, і, безумовно, корисно спробувати знайти побільше таких ознак, але особливо цінуються незвичайні відповіді, які дозволяють побачити в даному випадку тарілку і човен цілковито по-новому; їх виявляється не так вже і мало. Можна ввести і якісні критерії: нараховувати додаткові бали за оригінальність.

Гру можна проводити у підгрупах по 2-3 чоловіки : діти відчуватимуть себе більш впевненими, висловлюючи найнеймовірніші варіанти відповідей.

Після оголошення списків отримані відповіді ієрархизуються за ступенем суттєвості відкритих у них зав’язків між предметами ( така робота необхідна, щоб гравці чітко засвоїли, що таке суттєві і несуттєві ознаки). Причому не варто побоюватись, що з часом мислення учнів почне всюди «зісковзувати» на несуттєві ознаки.

4.Гра « Коло друзів» (15хв.)

Мета: сприяти більш близькому знайомству учасників групи один з одним; розвиток уміння уважно слухати співбесідника; створення умов для самовираження, підвищення самооцінки дітей.

Діти розбиваються по парах і розповідають один одному щось цікаве про себе. Потім учасники кожної пари по черзі розповідають один про одного решті дітей, ніби презентуючи свого товариша.

5.Вправа «Термометр» (10хв.)[8, 378]

Мета: прищеплення навиків групової роботи; розвиток властивостей уяви.

Учасники розбиваються на пари. Один партнер заплющує очі і намагається викликати відчуття тепла у своїй правій або лівій руці, уявляючи, що він тримає у ній якийсь нагрітий предмет. Через деякий час другий партнер уважно обмацує обидві його руки й намагається визначити, котра з них тепліша. Після кожної такої спроби відбувається зміна ролей або зміна партнера.

6.Вправа «Зайве слово» (10хв.) [ 10, 375]

Мета: розвиток відчуття мови, індуктивного мовленнєвого мислення, здатності до точного вираження словесних значень, формування уміння виокремлювати суттєві і несуттєві ознаки предметів.

Матеріали . Картки зі списком груп слів ( використання матеріалів тесту

Р. Амтхауера).

Учасники групи отримують завдання у кожному із запропонованих рядків слів знайти зайве слово, яке за змістом не підходить до чотирьох інших з п’яти наявних. Діти по черзі дають ґрунтовні відповіді. колективно обговорюється кожний. Ведучий спрямовує дискусію. Намагаючись підвести учасників групи до правильної відповіді.

7.Вправа «Посмішка» (5хв.)

Учасники групи по черзі висловлюють свої враження від заняття, і дарують посмішку і побажання один одному.

ЗАНЯТТЯ 2

Мета: розвиток гнучкості мислення, уміння логічно розмірковувати, нестандартно підходити до розв’язання проблем; відпрацювання навиків роботи у групі.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1.Вправа «Привітай товариша» (5хв.)

Мета: налаштовування на спільну працю, створення атмосфери доброзичливості.

2.Розминка « Найрозумніший» (10хв.)

Мета: створення умов для входження учасників групи у робочий режим; розвиток активного мовлення, збагачення словникового запасу.

Матеріали: папір, олівець або ручка ( у кожної на парту)

Дітям пропонується виконати просте і цікаве завдання, наприклад : написати за одну хвилину поряд з кожним почутим прикметником іменник, який підходить за змістом до цього прикметника, стоїть у тому самому роді, числі. Ведучий називає прикметники, учасники гри добирають і записують до них іменники за умови, що повторювати слова не можна. Наприклад : чарівна-паличка.

Приклад прикметників, які можна запропонувати учасникам групи:

-Гострий-сердитий

-Дружній-похмурий

-Дзвінка-тепле

-Міський-ранкові

-Класний-військове

Діти по черзі називають отримані словосполучення . Вправа закінчується коротким обговоренням.

3.Техніка «Карлючий малюнок» (20хв.) [11, 145-148]

Мета: Прищеплення навичок участі у спільних видах діяльності; формування навичок поважливого ставлення до проявів ініціативи з боку інших людей .

Матеріали. Аркуш паперу, фломастери ( олівці)

На середину стола , навколо якого сидять діти, психолог кладе аркуш паперу. Запрошуються учасники групи для вибору одного фломастера ( олівця). Двоє людей не можуть використовувати однаковий колір.

Психолог пропонує учасникам групи швидко намалювати на аркуші каракулі – безперервні лінії. Якщо діти проявляють нерішучість, керівник групи починає першим, не намагаючись створити образ, і займає очікувальну позицію, надаючи можливість учасникам групи далі діяти самостійно. Мандрівка малюнка по колу триває до тих пір, поки кожний не вирішить, що йому більше нічого до нього домалювати. Коли малюнок завершений, психолог може або обмежитись похвалою за отриманий результат і сказати щось добре власне про процес творчості або перейти одразу до наступного етапу, який передбачає обговорення того, що учасники групи бачать на малюнку.

4.Вправа «І так, і сяк» (10хв.) [5, 44]

Мета: формування здатності легко знаходити аналогії між різними не схожими між собою предметами, швидко оцінювати предмети з точки зору наявності або відсутності у них заданих ознак, миттєво переключати мислення з одного об’єкта на інший.

Учасникам пропонуються виявити протилежні властивості одного і того самого предмета. Наприклад: «двері» ( вони і закривають і відкривають вхід у приміщення). Гру можна провести у два етапи : спочатку ведучий називає слова ( собака, тварини, сірники, мама), а діти намагаються виявити їх протилежні властивості; потім учасники гри самостійно добирають назви предметів із заданими властивостями за аналогією. Завершується вправа коротким обговоренням. Особлива увага приділяється нестандартним, оригінальним відповідям.

5.Вправа «Пошук порівнянь» (10хв.) [ 6, 37]

Мета: розвиток уяви, творчого мислення; формування уміння вільно висловлювати свої думки.

Описується деякий предмет або ситуація, наприклад: «Дзеркало виблискувало у місячну ніч, як…» або «Лісова стежинка вилася, як…». Потрібно підібрати, як найбільше порівнянь, іншими словами, варіантів закінчення цього речення. Порівняння можуть бути, як банальними і досить незвичайними. Перемогу отримує автор найоригінальнішого порівняння.

6.Вправа «Сонячні промінці» (5хв.)

Учасники групи записують свої враження від заняття на липких смайликах. По черзі зачитують написане, наклеюють на велике сонце, що намальоване на великому ватмані.

ЗАНЯТТЯ 3

Мета: розвиток асоціативного фундаменту уяви; удосконалення комунікативних можливостей, збагачення словникового запасу; відпрацювання навичок групової роботи.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1.Вправа «Привітання щасливчика» (5хв.)

Мета :створення атмосфери доброзичливості і співпраці.

2.Розминка «Таблиця шифрів» (5хв.)

Мета: активізація мислення, уяви; налаштування на робочий режим.

Матеріали: картки з надрукованими парами слів («таблиця шифрів»).

Таблиця шифрів:

А. чашка-сервіз. Г. низько-високо

Б. горобець-птах. Д. злочин-покарання

В. море-океан. Е. здивування-подив

ПАРИ СЛІВ:

-Хвороба-смерть (Д)

-Дитячий садок – школа (В)

-Палець – рука (А)

-Фізика – наука (Б)

-Далеко – близько (Г)

-Пара – два (Е)

3.Вправа «Пошук асоціацій» (15хв.) [ 6, 36-37]

Мета: розвиток асоціативного фундаменту уяви; покращення таких якостей асоціативного потоку, як широта, глибина, швидкість та керованість, що лежать в основі багатьох видів творчості.

Береться яке-небудь словосполучення або фраза, наприклад: «Літак злітає-пристебніть ремні». Асоціації можуть бути як банальними («стюардеса», «автомобільні ремні»), так і досить нестандартними («перед початком будь-якої справи підстрахуйся», «а птах у польоті нічим не пристібається» і т. д.), але у будь-якому випадку вони повинні бути тісно пов’язані за змістом з вихідною фразою. Перемагає той, у кого більше таких асоціацій, які не зустрічаються у інших.

4.Вправа « Передача асоціацій по ланцюжку» (15хв.) [6, 37]

Мета: розвиток асоціативного фундаменту уяви.

Гравці сідають, утворюючи ланцюжок. Ведучий дає першому з них смужку паперу з написаною на ній фразою, наприклад: «Під час грози слід зачиняти вікно». Гравець на другій смужці паперу записує одну із асоціацій, яка йому сподобалась, і передає третьому і т. д. в результаті може утворитись, наприклад, такий асоціативний ланцюжок: «Шарова блискавка влетіла у кімнату - Сильна пожежа у будинку – 01 (телефонний рахунок може бути сприйнятий як футбольний рахунок) – Спартак (футбольна команда; але може бути сприйнятий ф як ватажок повстання рабів)» і т. д.

Під час підведення підсумків гравці аналізують асоціативний ланцюжок і пропонують у кожному випадку інші, більш оригінальні асоціації, котрі могли б вивести на зовсім несподівані теми.

5.Вправа «Складання асоціативних ланцюжків» (15хв.) [6,37]

Мета: розвиток свободи асоціативного потоку.

У цій грі, на відміну від попередньої, кожний гравець самостійно складає ланцюжок асоціацій, відштовхуючись від деякої заданої загальної для всіх фрази. Перша асоціація добирається до заданої фрази, друга - до першої асоціації (але вже не до заданої фрази!), третя – до другої асоціації і т. д. Перемогу отримує той, хто за обмежену кількість ходів (наприклад, п’ять) послідовно по ланцюжку «виведе» вихідну фразу у зовсім несподівану, ніяк не пов’язану з нею за змістом область дійсності, тобто «заблукає» найбільш далеко. Обов’язковою умовою перемоги є природність, зрозумілість для усіх кожної асоціації (новою виступає лише їх комбінація).

6.Вправа «Подаруй усмішку» (5хв.)

Учасники групи по черзі висловлюють свої враження від заняття, і дарують посмішку і побажання один одному.

ЗАНЯТТЯ 4

Мета: прищеплення навиків роботи у групі; розвиток властивостей мислення, логіки, уяви, активного мовлення тощо .

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1.Вправа «Придумай привітання» (5хв.)

Мета: налаштування на спільну працю, створення атмосфери доброзичливості; активізація мислення.

Учасники групи отримують завдання придумати привітання для своїх друзів, які через хвилину вони починають висловлювати по черзі. Якщо діти проявляють нерішучість, психолог може почати, учаснику.

2. Розминка « Знайди слово» (5хв.)

Мета: активізація мислення, уяви.

Матеріали: картки з надрукованими наборами букв.

Учасникам групи, що сидять у колі, пропонується виконати низку нескладних завдань на розвиток уяви, наприклад:

В наборі букв потрібно знайти по два слова:

-Вийміть з букета садову квітку та квітку лісову.

ТЛОАЯНЬЮПАКІЛНВ ( тюльпан, конвалія)

-Серед цих літунів один – надокучливий , інша білогруда красуня.

ЛКАІМСТРОВАКА ( комар, ластівка)

-Варення з яких ягід дісталося комусь на поживу?

М В И У Ш Х А Н Я ( муха, вишня)

3.Вправа «Формування понять» (10хв.) [8, 346]

Мета: вироблення навиків чітко мислити, формування уміння фіксувати суттєві ознаки, відволікаючись від несуттєвих.

Називається знайомий всім предмет або явище, наприклад «дірка». Потрібно дати йому найбільш точне «наукове» визначення , яке обов’язково включало б у себе всі суттєві ознаки цього явища і не торкалося б несуттєвих . Перемогу отримує той, чиє визначення однозначно характеризує даний предмет тобто будь – який його різновид обов’язково охоплюється цим визначенням, але ніяких інший предмет під нього не підходить.

4. Вправа «Способи застосування предмета» (15хв.) [6, 33]

Мета: розвиток здатності концентрувати мислення на одному предметі, уміння вводити його у найрізноманітніші ситуації і взаємозв’язки, відкривати у звичному предметі нові, незвичайні можливості.

Називається який – небудь добре відомий предмет , наприклад : «книга»,

«капелюх». Потрібно назвати якнайбільше різних способів його застосування: книгу можна використовувати як підставку для кінопроектора, можна прикрити нею від сторонніх очей папери на столі, використовувати її як вантаж тощо. Слід ввести заборону на назву аморальних, варварських способів застосування предмета. Перемагає той, хто придумає найбільшу кількість різних функцій предмета. Ця гра може послужити поштовхом для дискусії про моральність.

На перших заняттях перед цією вправою дітей можна поділити на підгрупи : так вони відчуватимуть себе більш впевнено.

5. Вправа «Складання речень» (20хв.) [ 8, 344]

Мета: розвиток здатності швидко встановлювати різноманітні, іноді зовсім незвичайні зв’язки між звичними предметами, творчо створювати нові цілісні образи з окремих, не пов’язаних між собою, предметів.

Матеріали: Папір, ручка або олівці.

Беруться навмання три слова, не пов’язані за змістом, наприклад

«лампочка», «дерево», «високий», «озеро». «олівець».

Потрібно скласти як найбільше росповідей, які обов’язково включали б у себе ці три слова ( можна змінювати відмінок і використовувати додатково інші слова). Важливим моментом є встановлення «золотої середини» між кількістю і якістю відповідей : з одного боку необхідно стимулювати більшу кількість будь – яких різноманітних відповідей, з іншого – особливо заохочувати слід оригінальні, творчі знахідки.

6. Вправа «Хмаринка» (5хв.)

Учасники групи записують свої враження від заняття на хмаринках, вирізаних із кольорового паперу і читаючи приклеюють їх до великої хмарки, яка посміхається.

ЗАНЯТТЯ 5

Мета: розвиток творчої уяви, властивостей мислення; удосконалення комунікативних можливостей; формування установки на нестандартний підхід у вирішенні завдань.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1. Вправа «Подаруй посмішку» (5хв.)

Мета :створення атмосфери доброзичливості і співпраці.

2. Розминка «Чуємо – працюємо» (5хв.)

Мета: налаштування на роботу, активізація уяви, творчого мислення.

Дітям пропонується відгадати жартівливі загадки, що вимагають нестандартного підходу до розв’язання, наприклад:

1. Який годинник показує точний час тільки двічі на добу? (поламаний)

2. Від якої кількості баранів потрібно відняти 817 баранів, щоб ніяких баранів не залишилося? (817)

3. Коли воду в решеті можна носити? (коли замерзне)

4. Що можна побачити із заплющеними очима? (сон)

5. Без чого хліба не спечеш?( без скоринки)

6. Якої хвороби не має на землі? (морської)

7. яким стане білий камінь, якщо вкинути його у Чорне море? (мокрим)

8. З якого посуду не їдять? (з порожнього)

3. Вправа «Золоті руки» (10хв.) [ 5, 44]

Мета: розвиток творчої уяви, уміння комбінувати; формування установки на нестандартний підхід у вирішенні завдань.

Учасникам групи пропонується придумати якнайбільше предметів – звичайних і незвичайних, які можна зробити з даного матеріалу, наприклад: скло, дерево, тканина.

Після підготовки діти по черзі розповідають про свої «винаходи». Особлива увага приділяється найоригінальнішим відповідям. Вправа завершується обговоренням.

4. Вправа «Перевтілення» (15хв.) [8, 379]

Мета: розвиток властивостей уяви, удосконалення комунікативних можливостей; відпрацювання навичок групової роботи.

Учасники сідають у коло. Один з них отримує від ведучого або від свого сусіда завдання «перетворитись» на якусь певну річ. Він повинен уявити себе цією річчю, відчути її «характер». Від імені цієї речі він починає розповідь про те, що його оточує, як вона живе, що відчуває, про її турботи, пристрасті, захоплення, про її минуле та майбутнє. Закінчивши розповідь, учасник дає завдання наступному по колу і т. д.

Вправа завершується обговоренням.

5.Вправа « Закінчи жарт» (20хв.) [ 5, 43]

Мета: розвиток дотепності та літературних здібностей.

Матеріал: картки з текстом незакінчених жартів.

Учасники гри діляться на підгрупи. Кожна підгрупа отримує від ведучого картку з текстом незакінченого жарту. Потрібно продовжити жарт, але так, щоб було смішно. Можна пропонувати декілька варіантів.

Жарти:

1)Хлопчик запитав у батька: «Як дізнатися, що я вже дорослий?» Якою є відповідь?

2) «Чому в лебедя така довга шия?» - спитав учитель в учня. Що той відповів?

3) «Чому ти намалював кролика зеленим?» - дивується вчителька. Пояснення учня.

Після підготовки кожна підгрупа оголошує результати своєї творчості. Особлива увага приділяється дотепності та оригінальності відповіді.

6. Вправа «Зіркове небо» (5хв.)

Учасники групи записують свої враження від заняття на зірочках читаючи приклеюють їх на синій аркуш - фон неба.

ЗАНЯТТЯ 6

Мета: удосконалення навичок активного мовлення, збагачення словникового запасу, розвиток уяви, лаконічності мовлення тощо.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1.Вправа «Придумай привітання» (10хв.)

Мета: налаштування на дружню і плідну співпрацю, активізація мислення, уяви.

Учасникам пропонується придумати якомога більше варіантів привітань з іншою людиною. Наприклад. Можна привітатись. потиснувши один одному руки. можна сказати «добрий день» або «привіт» . А можна знайти і більш незвичний спосіб. Наприклад при зустрічі проспівати вітання або обмінятись дрібними речами. Сувенірами тощо.

Діти по черзі висловлюють свої думки. Особлива увага приділяється найоригінальнішим відповідям.

2.Вправа «Придумай слова» (10хв.) [ 5,44 ]

Мета: розвиток властивостей мислення, уяви; налаштування на робочий режим.

Ведучий просить придумати слова, які мають у собі якийсь склад, наприклад – «са». Учасникам групи пропонується придумати слова , які:

-Починаються на цей склад;

-Закінчуються ним;

-Склад міститься усередині слова.

3.Вправа «Рими» (10хв.) [5, 43]

Мета:розвиток творчих здібностей, активного мовлення.

Завдання учасників групи – придумати якнайбільше рим до запропонованих слів.

Можливий перелік слів : палка, квітка, вікно, сонце, парта, дитина, гілка тощо.

4.Вправа «Перелік назв до розповіді» (15хв.) [ 6, 34]

Мета: розвиток властивостей мислення, лаконічність мовлення.

Береться невеличка розповідь або повідомлення. Наприклад : «Деякі діти не бажають ані навчатися, ані гуляти – увесь свій час вони проводять перед екраном телевізора. Батько двох таких хлопчиків із Вашингтона придумав оригінальний спосіб боротьби з цією телевізійною лихоманкою. Він відключив телевізор від мережі та приєднав його до невеликої динамомашини, яку для підтримування необхідної напруги потрібно було приводити в рух, сидячи на велосипедній рамі і досить старанно працюючи ногами. Після цього інтерес хлопців до телевізору помітно знизився». Потрібно добрати до розповіді якнайбільше заголовків, котрі б відображували його зміст. Заголовки можуть бути суворими, логічними, або формальними, тобто по суті вірними, але такими, що не охоплюють головне, або образними, яскравими, емоційними. Вправа завершується обговоренням. (Особлива увага приділяється нестандартним варіантам відповідей).

5.Вправа «Придумай казку» (10хв.)

Мета: розвиток творчих здібностей; удосконалення навичок активного мовлення.

Учасники гри діляться на підгрупи, кожна з яких отримує завдання придумати казку, використовуючи заданий набір слів, наприклад: « дівчинка, ліс, метелик, річка, камінчик». Після підготовки кожна група пропонує свою версію вигаданої казки. Вправа завершується коротким обговоренням.

6. Вправа «Побажання» (5хв.)

Діти по черзі висловлюють свої враження, думки щодо заняття, побажання на майбутнє.

ЗАНЯТТЯ 7

Мета: розвиток властивостей мислення , уяви; відпрацювання навичок роботи у групі.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1.Вправа «Презентуй себе» (5хв.)

Мета: налаштування на спільну працю, створення атмосфери доброзичливості.

2.Вправа «Виключення зайвого слова» (10хв.) [8, 346]

Мета :розвиток здатності не тільки встановлювати незвичайні зв’язки між несумісними ( розрізненими ) предметами і явищами, але й легко, не «зациклюючись», переходити від одних зав’язків до інших; формування уміння утримувати в полі мислення одночасно декілька предметів і порівнювати їх між собою.

Беруться будь- які три слова, наприклад : «собака», «помідор», «сонце» або «диван», «книга», «кіт». Потрібно залишити тільки ті з них, які мають в чомусь схожі ознаки, а одне зайве слово, що не має цієї загальної особливості, виключити. Необхідно знайти якнайбільше варіантів виключення зайвого слова, а головне – більше ознак, що об’єднують кожну залишену пару слів і не притаманні виключеному зайвому . Не нехтуючи варіантами, які одразу напрошуються, бажано пошукати нестандартні і в той самий час дуже влучні рішення. Перемогу отримує той, в кого відповідей більше.

Крім зазначеної вище мети, яку переслідує дана вправа, при цьому формується установка на те, що можливими є найрізноманітніші способи об’єднання і роз’єднання деякої групи предметів, і тому не варто обмежуватись одним-єдиним «правильним» рішенням, а потрібно шукати їх без ліку.

3.Вправа «Класифікація предметів» (15хв.) [ 6, 32]

Мета: формування здатності швидко знаходити різні способи розділення і групування деякої множини фактів, виділяючи тим самим багатоманітні відношення між ними та упорядковуючи деяку систему знань чи область дійсності.

Називаючи чотири – п’ять різноманітних предметів, наприклад : хвиля, жук, стовп, коляска, фікус. Потрібно скласти якнайбільше класифікацій цих предметів, тобто різними способами розділити їх на дві-три групи так, щоб предмети, які потрапили до одної групи, характеризувалися б однаковими ознаками . Наприклад, у даному випадку можна розділити предмети на живі (жук, фікус) і неживі (хвиля, стовп, коляска), рухливі ( хвиля, жук, коляска), нерухливі (стовп, фікус), чітко оформлені, усталені (стовп, жук, коляска) і неоформлені, нестійкі (хвиля), зроблені людиною (стовп, коляска) , створені природою (хвиля, жук, фікус), однорідні за складом(хвиля, стовп), і складені з різних частин (жук, коляска, фікус) тощо. Перемагає той хто запропонує найбільше класифікацій, додатковими балами відмічаються нестандартні відповіді.

4.Вправа «Чудеса техніки» (15хв.) [8, 378-379]

Мета: розвиток властивостей уяви; відпрацювання навичок роботи у групі.

Діти сідають у коло . Ведучий пропонує учасникам уявити, нібито група знаходиться на виставці останніх новинок техніки. Тут демонструються дивовижні предмети побуту – ті, що сприймаються на дотик, але є майже невидимими. Ведучий демонстративно нишпорить у кишенях і знаходить коробок сірників. Потім він робить декілька виразних рухів, перекладаючи невидимий коробок з однієї руки в іншу, відкриваючи й закриваючи його. Ведучий запалює неіснуючий сірник, передає його кому – небудь з групи. Потім просить будь- кого з учасників, щоб він запалив надсучасний сірник сам. Поступово до гри залучаються всі учасники: хтось пришиває неіснуючий ґудзик до прозорої сорочки, хтось заточує невидимий олівець і т. д. учасники відгадують, хто що робить.

6.Вправа «Пошук протилежних предметів» (10хв.)

Мета: формування здатності вичерпувати з предмета різні його властивості та уваги їх для пошуку інших предметів порівнювати предмети між собою, виділяючи в них спільне та відмінне.

Називається який- небудь предмет або явище , наприклад: будинок або море тощо. Потрібно назвати якнайбільше інших предметів, протилежних даному. При цьому слід орієнтуватися на різні ознаки предмета й систематизувати його протилежності (антиподи) по групам.

Вправу можна проводити як індивідуально, так і по підгрупам (2-3чоловіки).

7. Вправа «Квіткове поле» (5хв.)

Учасники групи записують свої враження від заняття на квітках і зачитуючи приклеюють їх на клумбу, яка знаходиться на ватмані.

ЗАНЯТТЯ 8

Мета: розвиток уяви, творчого мислення; відпрацювання навичок роботи в групі, підвищення самооцінки учасників; формування потреби у самовдосконаленні.

1. Вправа «Привітайся» (5хв.)

2. Розминка «Жарти» (5хв.)

Мета: налаштування на роботу, активізація уяви, творчого мислення.

Дітям пропонується відгадувати жартівливі загадки, що на них чекають захоплюючі пригоди на безлюдному острові. Діти записують свої очікування від заняття на паперових зернятках і, коментуючи їх, « саджають у ґрунт» ( наклеюють на великий аркуш паперу).

Потім дітям пропонується заплющити очі і спробувати уявити, що вони побачили міраж. Через хвилину учасники групи по черзі описують

« побачене»; створюється синтетичний образ.

3. Вправа « Складання цілого з частин» (15хв.)

Мета: розвиток просторової уяви, уміння створювати цілісний образ з частин.

Ведучий зі словами: « Уявіть, що ми на морському дні знайшли закам’янілі частинки мешканців морських глибин» - викладає перед учасниками групи розрізані на 2-3 частини картонні фігурки різних морських тварин: рибку, черепаху, медузу, морську зірку, краба, ската і т. д. Дітям пропонується вибрати одну з частин і записати на ній своє ім’я.

Потім гравцям дають завдання скласти з частин фігурку, відшукуючи, в кого з товаришів знаходяться частинки, яких не вистачає.

4. Техніка «Клубок мандрівник» (20хв.) [ 11, 87-89]

Мета: розвиток творчих здібностей; відпрацювання навичок роботи у групі, підвищення самооцінки.

Матеріали. Клубок ниток або мотузки будь- якої товщини та кольору.

Розмотуючи нитку, ведучий показує дітям, яким чином, створюючи на підлозі або столі певні фігури, можна з її допомогою « малювати». Потім він передає клубок одному з дітей і просить його продовжити « малювання». Дитина, створивши свою частину зображення, передає клубок наступному. Після того, як всі діти « помалювали», ведучий обговорює з ними те, що вийшло.

Обговорення включає в себе деякі питання, наприклад, хто що бачить. Відповіді кожного повинні супроводжуватись тими чи іншими вербальними та невербальними знаками схвалення.

Питання: Чи можете ви тут побачити якісь літери?

Які фігури ви тут побачили?

Чи можете ви тут розібрати якісь цифри?

Що нагадують вам ці лінії?

Після того, як відповіді першої дитини отримає схвалення, інші швидко включаються у гру, і в групі формується атмосфера високої взаємної довіри.

5. Вправа «Вгадай фразу» (10 хв.) [13, 80]

Мета: розвиток властивостей уяви, гнучкості та оригінальності мислення, спостережливості.

Матеріали. Картки з надрукованими на них фразами такого змісту: зустріч гостей; розв’язування задачі; прогулянка в парку; заняття спортом; читання книжки; гра на комп’ютері; пакування валізи; гра на музичних інструментах; перегляд телепередачі.

Діти отримують завдання показати за допомогою жестів або звуків прочитану ними фразу так, щоб решта учасників змогли її зрозуміти і назвати.

6. Вправа «Квітуча клумба» (5хв.)

На квіточках, вирізаних з кольорового паперу, діти записують свої враження від заняття і, коментуючи їх, наклеюють на великий аркуш паперу, проводячи фломастером стеблинку від свого зернятка, наклеєного на початку заняття, до квіточки.

ЗАНЯТТЯ 9

Мета: розвиток властивостей мислення, уяви; орієнтація на нестандартне бачення звичних речей.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1. Вправа «Моє ім’я» (5хв.)

2. Розминка «Хитра задача» ( 5хв.)

Мета:активізація мислення, уяви; налаштування на робочий режим.

Учасникам групи, що сидять у колі, пропонується розв’язати декілька цікавих «хитрих» задач, наприклад:

1) Кіт легший за муху. Кіт важчий за носорога. Хто найлегший? (носоріг)

2) Слон нижчий за жука. Слон вищий за жирафа. Хто найвищий? ( Жук)

3) Метелик тяжчий за пінгвіна. Метелик легший за пір’їнку. Хто найлегший? ( Метелик).

3. Вправа «Ідемо у похід» (20 хв.) [ 3, 44]

Мета: відпрацювання навичок роботи у групі; розвиток уміння знаходити нестандартні рішення у різних ситуаціях.

Учасникам гри, які сидять у колі, пропонується уявити, що вони зібрались у похід. Але вони дуже поспішали, тому взяли із собою те, що встигли захопити, тобто перше-ліпше, що потрапило під руку, а саме:

· книжка художня;

· сірники;

· іграшкові відерко і лопатка;

· ручка;

· збільшувальне скло;

· покривало;

· ніж;

· дві пляшки СПРАЙТ.

Учасники гри отримують папірці з вказаним списком і, працюючи в групі й доповнюючи відповіді один одного, намагаються знайти вихід у запропонованих ситуаціях:

1) Нам холодно і треба зі грітися, а сірники впали у воду і намокли.

2) Вам захотілося поїсти і пити.

3) Хтось поранив ногу чи руку, тече кров.

4) Ви заблукали в лісі.

5) Вам стало нудно, треба розважитись.

Діти обговорюють дані ситуації, пропонують варіанти вирішення проблеми, що виникла; працюючи колективно, знаходять оптимальний варіант вирішення проблеми.

4. Вправа « Кобра» (15хв.) [ 6, 38]

Мета: розвиток творчої та просторової уяви.

Матеріал: великий аркуш паперу, на якому намальована кобра, тіло якої поділене на частинки; шматочки кольорового паперу ( пронумеровані), вирізані відповідно до частинок тіла намальованої кобри.

Кожний учасник групи отримує шматочок кольорового паперу, відповідно до свого порядкового номера. Ведучий пише на паперовому шматочку слово слово «кобра» і показує написане першому гравцеві. Останній на своєму шматочку записує можливу помилку у сприйнятті цієї істоти ( наприклад, « стрічка») і передає його наступному учаснику гри, який продовжує « помилятись», але вже у відношенні останнього предмета, і т. д.

Коли всі паперові шматочки містять написи, дітям показується малюнок кобри. Учасники групи по черзі оголошують свої «помилки у сприйнятті» і наклеюють шматочки один за одним вздовж усього тіла кобри. Вправа завершується коротким обговоренням.

5. Вправа «Загадкова гора» (10хв.) [13, 43]

Мета: розвиток уяви, творчого мислення.

Матеріали: паперові «гармошки» з намальованими кружками різного розміру, олівці.

Ведучий: зараз ми знаходимось на загадковій горі. Нам потрібно оживити кружечки. До них ви можете домалювати, що захочете, таким чином, щоб вийшла яка-небудь картинка або предмет. Але кожний з них не повинен бути схожим на попередній…

Вправа закінчується коротким обговоренням.

6. Вправа «Дерево» (5хв.)

Діти записують свої враження на квіточках, вирізаних з кольорового паперу і, коментуючи написане, приклеюють їх на гілочки намальованого дерева поряд з листочками. Робиться висновок.

ЗАНЯТТЯ 10

Мета: розвиток творчої уяви; формування прагнення до самовдосконалення, самовираження; удосконалення комунікативних можливостей; відпрацювання навиків роботи в групі.

ХІД ЗАНЯТТЯ:

1.Вправа «Тобі дарую…» (5хв.)

Мета :створення атмосфери доброзичливості і співпраці.

2.Розминка «Чарівна скриня» (5хв.)

Мета: активізація мислення, уяви; налаштування на робочий лад.

Матеріали: Великий аркуш паперу, на якому намальована скриня з великим замком; ключі, вирізані з кольорового паперу.

Після короткої вступної бесіди дітям пропонується подумати, що потрібно зробити, щоб відкрити чарівну скриню, у якій схований незвичайний скарб (під час бесіди потрібно підвести учасників групи до думки, що зміст цього скарбу пов'язаний з прихованими можливостями людини, її здібностями тощо). На паперових ключиках діти записують свої думки з цього приводу і, коментуючи їх, приклеюють ключі на вільне місце біля скрині.

3.Вправа «Пізнай себе» ( 15хв.)

Мета:розвиток уяви; самоусвідомлення і розкриття власних особистісних властивостей для себе та інших.

Учасникам групи, що сидять у колі, пропонується заплющити очі та уявити себе будь-якою рослиною, твариною, предметом і т. д. (меж для роботи уяви немає). Після короткої паузи діти починають розповідати, хто ким (або чим) себе уявив. Проводиться аналіз та самоаналіз образів. Вправа закінчується коротким обговоренням.

4.Вправа «Скринька талантів» (15хв.)

Мета: формування прагнення до самовдосконалення; підвищення самооцінки; удосконалення комунікативних здібностей.

Діти отримують завдання придумати коротку розповідь про себе, про свої захоплення, про те, чому кожний з них може навчити інших. Після недовгих роздумів учасники групи по черзі представляють свою розповідь, відповідають на запитання друзів.

Вправа завершується обговоренням.

5.Вправа «Подарунок» (10хв.)

Мета: розвиток уяви, уваги; формування навиків міжособистісного спілкування.

Учасники групи діляться по парах. Кожна пара отримує завдання «подарувати» один одному уявний подарунок. Після короткої паузи діти по черзі розповідають, який подарунок вони отримали від товариша, і намагаються пояснити, чому саме такий.

Вправа закінчується коротким обговоренням.

6.Вправа «Самоцвіти життя» (10хв.)

Учасники групи по черзі висловлюють свої враження від занять і побажання один одному.

На шматочках кольорового паперу, що мають вигляд самоцвітів, діти записують власні імена і приклеюють шматочки усередину розкритої намальованої скрині. Робиться висновок про те, що в кожній людині прихований великий скарб. І тільки від нас самих залежить, чи зможемо ми підібрати потрібні «ключики» для того, щоб «розкрити чарівну скриню наших здібностей і талантів».

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА :

1.Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей: (учеб. пособ.)

/Диана Борисовна Богоявленская - М.: ИЦ «Академия», 2002 - 320с.

2.Большой психологический словарь/ (сост. и общ. ред. Б. Мещеряков,

В. Зинченко). - СПб.: ЕВРОЗНАК, 2004. - 672 с.

3. Горальський А. Тренінг творчості в групі //Обдарована дитина. – 2000. - №5 . – с. 30-36

4. Рождественская Н.В., Толшин А. В. Креативность : пути решения и тренінги СПб .,2006

5.Сажина С. В. Тренінг творчих здібностей для учнів 1-5х класів //Обдарована дитина. – 2002. - №6. – с. 34-40.

6. Заїка Є.В. , Калмикова І.О. Як виховувати талановиту дитину //Практична психологія та соціальна робота. – 2002. - №7. – с. 29-43.

7.Роменець В.А. Психологія творчості: Навчальний посібник. 2-ге видання, доповнене. – К.: Либідь, 2001.

8.Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога: Учебное пособие: В 2кн. – М.: Издательство ВЛАДОС –ПРЕСС, 2001. – Кн.2: Работа психолога со взрослими. Корекционние приеми и упражнения.

9. Елисеев О.П. Практикум по психологии личности. – СПб.: Питер, 2001.

10.Психология художественного творчества: Хресоматия //сост. К.В.Сельченок. – Минск: Харвест, 1999.

11.Кэдьюсон Х., Шеффер Ч. Практикум по игровой психотерапии. – СПб.: Питер, 2001.

12.Локалова Н.П. Уроки психологического развития для младших подростков //Вопросы психологии. – 2003. - №6. С. 40-51.

13.Практикум по психологическим играм с детьми и подростками//Азарова Т. В. , Барчук О. И., Беглова Т.В., Битянова М.Р., Королева Е.Г., Пяткова О.М.; под общ. ред. Битяновой М.Р. – СПб.: Питер, 2002.

Тренінгове заняття для учнів 9 класу

«ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ».

Мета: формувати уявлення учнів про важливість вибору професії; вивчити загальний рівень обізнаності з теми «Професії»; розвивати навички роботи в групах.
Обладнання: плакат «Дерево очікувань», стікери, маркери, папір А4, ножиці.
Час проведення: 2 години.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Привітання(5 хв.)

Обговорення правил роботи у групі (10 хв.)

Продемонструйте правила роботи у вигляді скульптури.

«Дерево очікувань» (5 хв.)

Інструкція: ви маєте на кольорових стікерах написати свої очікування від занять. Потім приклеїти свої очікування в нижню частину плакату «Дерево очікувань» .

Інформаційне повідомлення (10 хв.)

Сформулювати правила вибору професії дуже просто: необхідно, щоб фах відповідав, схильностям, потенціалу, здібностям людини, щоб він був потрібен суспільству.

«ХОЧУ» - інтереси і нахили, що часто визначають вибір професії. Інтерес – це прагнення до пізнання, бажання ознайомитися з певним предметом, явищем, вивчити його. Обрати професію за інтересами – означає обрати, те що подобається, приваблює. Слід врахувати, що людина може зацікавитися і тими професіями, до яких найменш здібна, наприклад наслідуючи товаришів, вступити до одного закладу за компанію, або ж звернути увагу на модний фах. У такому випадку вибір не може бути правильним.

«МОЖУ» - здібності, індивідуально-психологічні особливості, стан здоров’я. Здібності – сукупність індивідуально-психологічних особливостей людини, які є передумовою успішного виконання певних видів діяльності. Розрізняють спеціальні та загальні здібності. Загальні здібності необхідні для широкого кола занять. До них належать працьовитість, кмітливість, уважність, цілеспрямованість. Спеціальні здібності забезпечують успіх у вузькому колі видів діяльності. До таких, наприклад, належать зорова пам'ять, розуміння людей, добре розвинена чутливість рук тощо. Основними з них є мислення, пам'ять, увага, темперамент, характер тощо.

Обираючи професію слід відповісти не лише на запитання «Чого я хочу» і «Що я можу?», але й «Що потрібно іншим?». Правильний вибір професії - не тільки особиста справа, тому необхідно враховувати потреби ринку праці.

«ТРЕБА» - потреби ринку праці, тобто професія має бути актуальною.


ХОЧУ – бажання, цілі, інтереси, домагання.

МОЖУ – простір здібностей, талантів, стан здоров’я.

ТРЕБА – запити ринку праці, соціально-економічні проблеми регіону,

розвиток економіки суспільства.

Вправа «Ланцюг професій» (15 хв.)

Зараз ми по колу вибудуємо «ланцюг професій». Я назву першу, наприклад, металург, наступний учасник називає професію, чимось схожу на металурга, наприклад кухар. Наступний називає професію, близьку до кухаря. Важливо, щоб той, хто називає професію, пояснив схожість, наприклад металург і кухар мають справу з вогнем, із високою температурою, з печами.

Гра «Асоціації» (20хв.)

З класу обираються 3 учнів, що за допомогою асоціативних запитань повинні будуть загадати іншим учням професію. Краще попередньо назвати дітям професію і разом подумати, якого вона швидше за все може бути «кольору», яким «рок-ансамблем», «мелодією», «запахом» чи «порою року» представлена.

Учні, які відгадують, виходять із класу і придумують по 2 асоціативних запитання. Клас у цей час загадує одну професію.

Ті, які вгадують, заходять і, звертаючись до конкретних учнів, ставлять свої запитання. Психолог коротко фіксує 6 запитань і 6 відповідей, після чого команда, що відгадую, повинна за 30 секунд запропонувати 3 варіанти відповідей. Якщо хоча б одна відповідь правильна, вважається, що команда, що відгадує виграла.

Руханка « Молекули» ( 5хв.)

Вправа «Ситуація» (15 хв.)

Психолог ділить учнів на групи за принципом «день-ніч». Обговорення ситуацій.

Ситуація 1.

Ми багато сперечалися з подругою, яку професію вибрати. І те начебто не підходить, і це…

Я точно знаю, куди не піду: на вчителя – не хочу псувати нерви; не піду в хімічне виробництво, тому що від роботи з хімічними препаратами можна втрати здоров’я; на фабрику не піду, бо там перетворишся на робота, виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не псувалося здоров’я, й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов’язана з тваринами і подорожами.

«Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! – вигукнула подруга й додала, - як на мене – аби лиш отримувати пристойні гроші».

Я потім довго думала. Сумніваюся, чи є в мене талант для цирку. Може подруга мала рацію, і, якщо нема покликання, треба думати про заробіток?

- Які мотиви вибору професії у дівчат?

- Щоб ви порадили дівчині щодо вибору професії?

Ситуація 2

Під час зустрічі випускників між хлопцями відбулася така розмова.

Віра – маленька худенька дівчина. Вона вже фармацевт. Слухати, як вона говорить по свою професію – одне задоволення:

- Ліки, - говорить вона, - це дуже відповідально. Найменша помилка, і навіть страшно подумати, що може трапитися… Люди ж можуть отруїтися… Я ледве сама не постраждала, так напробувалась…

Вона сипле назвами ліків, рецептами. Хлопці сміються:

- З тобою неможливо говорити по-людськи, усе латина, і все про ліки.

- Так це ж моя робота, - усміхається вона.

Серед випускників – ще один майбутній медик – Алла. Вона буде стоматологом.

- Алло, чому ти пішла в стоматологічний?

- Марина вирішила, ну і я з нею.

- І як, подобається?

- Так, нічого, тільки багато, знаєте, різних непотрібних предметів. Ну, хоча б англійська. Нащо зубному лікареві потрібна англійська мова? А взагалі, я хочу перейти в стоматологічний технікум. Буду техніком.

- З університету в технікум? Але навіщо?

- Набридло вчитися, та йми проходили практику в поліклініці, і я довідалася, що технік може заробити більше за лікаря.

- порівняйте ці два підходи до вибору професії.

- Яка позиція відповідає вашим особистим переконанням?

Читання притчі « Щастя» (10хв)

Бог зліпив із глини людину, і залишився у нього невикористаний шматок

- Що ще зліпити тобі? – запитав БОГ.

- Зліпи мені щастя, - попросила людина.

Нічого не відповів БОГ, і тільки поклав людині в долоню шматочок глини, який залишився…

Обговорення притчі:

- Що ви зрозуміли з цієї притчі?

- Наскільки доля залежить від самої людини ?

Вправа «Моя зірка» (15 хв.)

Роздайте всім учасникам аркуші паперу формату А4 і запропонуйте кожному намалювати зірку з п’ятьма вершинами. Малюнок виріжте. У центрі зірки напишіть своє ім’я, а на кожній вершині – «Ти - …»

На наступному етапі учасники передають зірку по колу за годинниковою стрілкою. Той, кому передали зірку, має продовжити одне речення «Ти - …», яке написано на вершині і дописати – одним чи двома словами, що позитивного він міг би сказати про цю людину. Далі зірку передають наступному учаснику по колу.

Коли всі п’ять вершин будуть заповнені, тобто зірка пройде через п’ятьох учасників, вона повертається до господаря. Учасники по черзі мають озвучити, що саме написано на їхніх зірках.

Обговорення:

- Якими були ваші враження, коли ви читали те, що було написано на ваших зірках?

- Чи дізналися ви щось про себе нового і що саме?

- Як ви думаєте, чи потрібні будуть написані вам риси характеру, здібності, вміння для обраної вами професії? Чому?

Підведення підсумків (10 хв.)

Рефлексія.

Продовжіть фразу: « Мені було цікаво про себе дізнатися…»

«Для мене корисним є…», « Я отримала…».

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.